Cherbourg - Prantsusmaa
Kui Eesti mees tahab merele minna, siis ta seda teeb.
La Havrest startisime teisipäeva õhtul kell kolmveerand kuus
ca 20 sõlmese vastutuulega, mis on suht maksimum, millega end kaist vastu tuult
lahti kangutatud saame. Saime.
Väljasõidul sadamasuus suured murdlained ja ümber läinud väike purjekas ning kaks
last vees, kummipaat mootori ja treeneriga turvamas. See paistab tavaline
õppepraktika olevat siin, et käiakse iga ilmaga merel harjutamas. Meil on
õppida sellest, kuidas vee-elu noortele lähemale tuua…
Algus mõned tunnid raputas, lained vastu. Asjad lendasid omasoodu ringi. Laevakell lõi (ainult väga suurte lainete korral õnnestub, laeva ajaloos on seda juhtunud vaid üksikud korrad).
Ületasime
0-meridiaani. Tähistamiseks polnud mahti, oli vaja end kinni hoida. Jääb
hilisemaks...
Kalapaadid on nahaalsed, AISi pole ja kurssi nad juba ei muuda, vahel lisavad veel kiirustki. Tundub, et mingi vimm on meiesuguste vastu (pleasure craft). Saime läbi traalimiste tsoonist, ca 10 erinevat traalist erineva kiiruse ja suunaga…
Öösel merel suurel alal (kaardil täitsa tähistamata) valged
vilkuvad poid, kiirus maha ja vaikselt edasi.
Kolmapäeva hommikul võtame hoo maha, et ei jõuaks Cherbourgi kohale enne valget.
Päikesetõus on kell 9 (kohalik aeg kell 8). Kell 9.30 kinnitame end kütuse
kaisse, tangime paagid täis (ülevalt kõrgelt kailt on vaja voolik alla lasta).
Siis saame sadamakoha K pantoonile, siia jääme mitmeks päevaks (kuniks ilm
lubab edasi sõita). Maksame kohe 2 ööpäeva sadamamaksu, mis kokku 205 eurot.
Sillas
maandub peagi meie masti tippu mitmekümne-pealine kuldnokaparv. Ei tea, kas on
ka Eestist tulnud?
Varahommikune sissesõit Cherbourgi |
Esimene päev möödub suuresti puhkuse rütmis. Purje projektiga siiski tegeleme. Saame purje lahti laotada ja purjemeistrile ette näidata. Code D on lausa viieks-kuueks ribaks ning selle parandamist kahjuks ette ei võeta. Tellime uue purje, saame kätte ilmselt kuskil Portugalis.
Õhtul on meil laevas esimene kinoõhtu. Vaatame ära "Mehed ei nuta" (Ei meelest läe mul iial Le Havre kuumad ööd..) ning "Cherbourgi vihmavarjude" treileri. Lõbus on. Ühtlasi mekime 0-meridiaani auks Kassari kalvadosi.
![]() |
Mehed ei nuta (naised ammugi mitte, kui lõbusat kino näidatakse) |
Õhtune 00 tähistamine |
26. september, kaks nädalat on täis ja 1164 meremiili sõidetud.
Neljapäeval vaatame linnas ringi. Ilm on vahelduv, vihmahoogusid jagub. Vihmavarjud kuluvad siin Cherbourgis ära küll, kuigi tuul nende kasutamist ei soosi. Linna keskväljakul Place General de Gaulle on turupäev, hangime värsket juurikat juurde, leiva taolisi tooteid ka. Siis istume nagu kohalikudki tänavaäärses Cafes näksime croissante ja joome cappuccinot. Vahepeal toimetame laevas toimetamist vajavaid asju (need ei lõpe). Vaatleme mitmekümnest mehest koosnevat sõjardite ja sandarmite kampa, kes sõidavad vilkuritega paatidega ning käivad mööda kaisid ja vaatavad laevu üle. Ning vähe sellest, ka sukelduvad jahtide alla ja uurivad laevade põhjasid (ju otsivad keelatud kraami). Kasu on neist ka, kaks tuulega merre lennanud jalgratast tuuakse põhjast välja. Tuulega lendavad ka sadama restorani päikesevarjud järjest kummuli, on ikka hea siin sadamas tuulevarjus olla.
![]() |
Cherbourgi vihmahood |
![]() |
Keskväljaku turg |
![]() |
Napoleon (pildil ülemine) |
![]() |
Jalakäijate silla Stop-foor, mis süttib silla avanemisel |
Sukeldujad laevade alt keelatud kraami otsimas |
Õhtul Theo Grillis söömas, hea Tripadvisori reitinguga koht.
Ja ongi hea koht. Liha grillitakse saalis tulel rahva keskel. Toit on maitsev
ja aperatiiv uudne – calvados siidriga.
Tagasi laevas uinume undava tuule saatel, tuulemõõdik näitab sadamas 30-35 sõlme.