23. novembri hommikul peame lahkumisjutud, teeme tiimipildi
ning saadame Ivari taksoga lennuki peale.
KALLISTUSED SULLE, IVAR!

Ise linna varustust hankima. Merevidinate
pood oli suht tühi, ilmselt ARC+ oli tühjaks ostnud ja ega seal liiga palju
huvitavat meie jaoks olnud, nipet näpet saime. Siis edasi oli projekt
kütusekanistrid ja nende kinnitamine, läksime otsima ehituspoode. Meie mõistes
selliseid siin väga nagu polnud, mingid angaarid ja hulgilao taolised kohad.Otsisime kanistrite kinnituseks välja sobiva 2,6 m toekama
lauajupi ühest laudu-prusse müüvast hoovist, tähtis arvutus käis pikkus laius
kõrgus põhimõttel, ilmselt korrutati läbi ka puu tihedusega, selle paberitükiga
tuli minna ühte aknasse, kus trellide taga olev naine küsis raha, arvutused
andsid kokku ca 25 EURi ühe sellise puujupi eest (oli tugev punane puu). Ju
jah, siin saartel seda metsa väga ei kasva, kõik tuuakse sisse ja hinnastatakse
vastavalt. Siis lauajupp käes, jäime tänavaäärde ootama, küll saab mingi takso
ka. Tuligi üks täitsa suva kastiga auto, juht muidugi ingliskeelt ei rääkinud,
aga sai räägitud käte ja väheste sõnadega, et vaja see lauajupp viia Marinasse,
aga enne teeks veel ühe stopi, Aqua, Cerveza. Juht oli nõus. Meelis ja Jan
hüppasid kasti munade vahele (auto vedas kastis restides mune), ja sõitsime
lähedal olevasse “hulgilattu” BENTO, kus tuli näpuga näidata näidiste peale,
mida soovid, ja siis pandi soovid kirja. Natu veel pusimist (ühest arvutist
tuli soovid teise käsitsi ümber toksida, ja siis kaup kokku panna), ja saimegi
oma veed ja õlled Marinasse. Ja kolm suurt resti mune ka :)
Järgmine soov oli saada kanistreid. Varasemalt oli sadama
ees mingid kummalised tüübid neid pakkunud, nii ka seekord. Vines myfriend
teadis täpselt, kust saab häid kanistreid, marssisime siis tema järgi mõned sajad
meetrid eemale mingi müügileti juurde, kus oli paar kanistrit, aga ei ole
probleemi, küll leiame, ja oodake. Ütlesime et käime kohalikul turul vahepeal
ära, ja tuleme siis tagasi. Kui tagasi jõudsime, siis mingeid kanistreid
polnud, pidid juba Marinas olema. Seal vines myfriend juba ootaski, oli kümme
kanistrit sinna kohale orgunninud. Hinnast muidugi juttu polnud, aga teadsime
siin sadamajuttude järgi, et tuleb tingida ja siis saab 10 EURiga 25L kanistri kätte.
Tingisime siis 8 peale ja peale erinevaid rahavahetuse operatsioone olime
õnnelikud kümne kasutatud kanistri omanikud. Ju need mingi toiduõli vms jaoks
algselt olnud on, ja üle jäänud ning siis äriks tehtud. Igatahes täiendavad 250
liitrit annavad meile ökonoomse motoriseerimise režiimil (ca 3-4 l tunnis) vajadusel
mitu päeva lisavõimalust tuulevaikuses edasi kulgeda.
Turujuttu ka. Turg on suur. Müüakse kõiksugu kraami,
suveniire jagub, värvilised kleidid-rätikud, „No stress“ sloganiga T-särgid,
aga ka korralik käsitöö: väärispuidust kujukesed, ehted. Samas siis ka
secondhand kaupa, riideid, elektroonikat jne. Kuigi on palju juurikalette, on
värsket puuvilja vähe. Me ei leia ei apelsine ega õunu, saame sidrunit ja
arbuusi, porganit ja kartulit. Kõige kallim on tomat, kilo eest tuleb välja
käia ligi 1000 eskuudot (ca 10 eurot). Kalaturult otsustame praekorraks osta
erinevaid tundmatuid kalu. Oleme siinmail ostmisel kasutanud eskuudosid ja eurosid,
nüüd annab Meelis leti-tädile 50-dollarise rahatähe. Näha on, et taalad pole
siin tavalised, rahatäht käib käest kätte, tunnistatakse lõpuks siiski sobivaks
ja Meelis saab tagasi ca 8 eurot. Vaevalt see paar kilo kala üle 40 dollari
maksis, aga võtame siiski juba pakitud kala vastu. Teada tõe kordamine - hind tuleb kokku leppida enne, kui kaupa
pakkima hakatakse.
 |
Mindelo kesklinn
|


Pühapäev Mindelos algab traditsiooniliselt Meelise
pannkookidega. Päeval toimetame laeva kallal, jalutame veel linnas, vaatleme
sadamabasseinis ujuvaid kilpkonni, istume sadama pubis ja suhtleme maailmaga –
siin on vaba WIFI, suht OK kvaliteediga. Sadamas kõik toimetavad laevade
kallal, meie ka. Vaikselt hakkab ka laevu välja minema, tekivad tühjad kohad
kaisse. Kanistrite paigutus ja kinnitus, lisapesa juhtmete ühendamine, vintside
määrimine (teevad jubedat häält), poeskäik. Osades poodides saab maksta ainult
kas sulas või “kohaliku kaardiga” (selgus kassas, et väljamaa kaart ei sobi). Igast poest kõike kätte ei saa, piimatooted ja sai on sellised, mis miskipärast
on osades poodised välistatud ning mõnes poes oli sai lihtsalt suvalises kinnises kapis, kuhu pidid teadma vaadata.
 |
Kilpkonnad ujuvad jahtsadamas




 Rõduga paat |
Esmaspäeval 25. novembril teevad Olavi ja Jan kohustusliku käigu politseisse. Vaja
on meid ka Sao Vicentesse sisse möllida, kuna reedel seda ei teinud. Nüüd
esmaspäeval, kui ka immigratsioon lahti, teeme kõik korraga. Paras saba on ukse
taga välja tsekkimisel, saab aga kahekesi toimetada, Olavi jääb Check In tegema
(seal väiksem saba) ja Jan võtab järjekorda Immigratsioonis välja möllimiseks. Kõik
sujub.
Küsimusele, kas saame peale riigist välja kirjutamist minna veel ka läänepoolsele Santo Antao-le üheks päevaks, on vastus, et ei ole lubatud. Siis
mõttepaus ja täiendus, et kui politsei teid avastab, siis on problemos. Räägime,
et blogidest lugesime, et osad ikka käivad ja on väga tore roheline saar…
Järgnes siis küsimus, kas üheks päevaks. Jah, üheks päevaks. ja siis lähete
ikka ära? Jah, läheme siis üle Atlandi… Kokkuvõte see, et läbi lillede anti
mõista, et võite minna küll, aga kirjalikult seda kinnitada ei saa;)
Sadamas käisime kõik viimase veekrediidi eest veel dušši all, ja natu veel
laeva loputamist, surve aga nii väike, et ei viitsinud seda vee tulemist lõpuni ära
oodata.
Ja siis sillast lahti, plaan veel sadamas tankida. Me pole selle plaaniga ainsad
ja seega seal mitu katamaraani sadama kütusekai ees tiirutamas. Aega kulub,
kõik tangivad lisaks paakidele ka kanistritesse, nii peame üle pooleteise tunni
ootama. Siis kütusekaisse ja tangime. Töö käigus pudeneb kütusekork vette,
õnneks on meil Jan, kes viie meetri pealt selle põhjast ära toob, ja siis kohe
magevee alla tormab, sest sadamavesi on suht diisline. Mindelo sadamamaks koos
vee ja elektriga oli meie katamaraanil 90 eurot/päev. Pikka aega nüüd silda ei
saa..
 |
Väljasõit Mindelost |
Saame pärastlõunal kella nelja paiku lõpuks läänepoolseima
Roheneeme saare Santo Antao poole teele. Kalapüük algab juba sadamast
väljasõidul ning seekord jõuab Meelis vaevalt landi järgi jooksma lasta, kui
käib „kärr“. Meelis kerib välja kahekilose Amberjacki. Paar tundi sõitu, oleme
juba Santo Antao lõunatipu juures, uus „kärr“. Seekord korralik kärin ja
korralik töö, et kala laeva saada. Meelis sikutab ja tuuna sikutab, kokku
kolmveerand tundi edasi-tagasi mängimist ning Jani ja konksu abiga saab
18-kilone tuunikala pardale. Kõik on läbi, aga õnnelikud, saame värsket kala. |
Paarikilone amberjack tõstetakse paati kahvaga
|
 |
Amberjack
|
 |
45 minutit võitlust, Meelis jääb peale |
 |
18-kg tuunikala paati tõstmiseks on vaja konksu |
 |
Õnnelik kalamees 18-kilose tuuniga |
 |
Läheneme Santo Antaole |
Ankrusse Santo Antao saare alla Tarrafalli jõuame veidi enne
päikseloojangut.
Korralik lainetus, ja järsult läheb sügavaks, ankur läheb 56 meetrise ketiga 14
meetri sügavusele suht lähedale rannaäärsele lainemurrule, loodame, et peab..
Kaldale õhtul ei jõua, lõbustame end
vee-elustikuga. Vett loopides see helendab, sulistame vees jalgu ja naudime fluoresseeruvat
planktonit. Muidugi vaatleme taskulampidega ka zooplanktoni kihamist, sagina sees on äratuntavad minimalistlikud krevetid, kalmaarid, krabid ja
kalakesed. Kino omastkäest võtta.
 |
Tarrafali ankruala |

 |
Ujuv mini-krabi saab kohe vette tagasi |
 |
Zooplanktoni suurim tegelane käesoleval pildil on beebi-kalmaar
|